Uratujmy Święta!
Już za chwilę rusza 24. Świąteczna Zbiórka Żywności
(ze względu na pandemię w nowej formule)
„Święta godne, a nie głodne” pod takim hasłem odbędzie się kolejna edycja Świątecznej Zbiórki Żywności. Z powodu koronawirusa w tym roku wydarzenie będzie miało inny charakter – zbiórki w sklepach odbędą się bez udziału wolontariuszy, ale jak zawsze klienci będą mogli przekazać artykuły do koszy stojących przy kasach.
Akcja została też wydłużona – potrzebującym można pomóc od 23 do 28 listopada w ponad 2000 sklepów w całej Polsce.
Dodatkowo uruchomiony został charytatywny sklep online: www.zbiorkazywnosci.pl, w którym do kupienia będą wirtualne produkty, a za zebrane w ten sposób pieniądze Banki kupią żywność dla osób w trudnej sytuacji życiowej. W zbiórce bierze udział 28 Banków Żywności.
Według danych GUS w Polsce około 1,6 mln osób żyje w skrajnym ubóstwie, czyli miesięcznie dysponuje kwotą mniejszą niż 600 zł. Każdego dnia osoby starsze, chore, niepełnosprawne, samotni rodzice stają przed dylematem: czy zapłacić rachunki, kupić leki czy jedzenie. Obecny kryzys spowodowany pandemią te trudności jeszcze pogłębia. Do Banków Żywności zwraca się coraz więcej osób w potrzebie, osób, które straciły źródło dochodu i nagle znalazły się w bardzo złej sytuacji życiowej. Pomagamy im m.in. organizując Świąteczną Zbiórkę Żywności, właśnie po to, żeby ten świąteczny czas mogli przeżyć z godnością i usiąść przy pełnym stole wigilijnym.
Jak co roku zachęcamy do udziału w zbiórce, ale tym razem nasza akcja ma jeszcze mocniejszy wyraz − jesteśmy bowiem w momencie kryzysu. Wiele osób nie tylko traci pracę, ale też poważnie choruje, musi pozostać w izolacji, w ciężkim położeniu są zwłaszcza seniorzy i osoby samotne. Dlatego zwracamy się z wielkim apelem: uratujmy Święta wszystkim tym, którzy potrzebują wsparcia, nie pozwólmy, by pandemiczny kryzys stał się też kryzysem solidarności z drugim człowiekiem. – mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Do inicjatywy Banków Żywności można dołączyć na 2 sposoby: będąc w sklepie kupić dodatkowe rzeczy i włożyć je do oznakowanych koszy w okolicy kas. Najbardziej potrzebne są artykuły z długą datą ważności: mąka, makaron, kasza, cukier, olej, konserwy, przetwory owocowe i warzywne, bakalie czy słodycze. Na co dzień Banki ratują jedzenie przed zmarnowaniem – odbierają ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty i przekazują je organizacjom charytatywnym. Są to głównie owoce i warzywa, napoje, mleko, sery, pieczywo, czasem mięso. Dlatego tak ważne są zbiórki żywności, które dopełniają darowizny, aby zapewnić osobom potrzebującym pełnowartościowe posiłki. W zeszłym roku w ten sposób udało się zgromadzić ponad 780 ton jedzenia.
Z powodu koronawirusa wiele osób rezygnuje z częstych zakupów stacjonarnych, dlatego Banki Żywności uruchomiły również charytatywny sklep online: www.zbiorkazywnosci.pl dla wszystkich, którzy chcieliby pomóc poprzez wpłatę darowizny.
To niezwykły sklep, bo nie można w nim kupić nic materialnego, ale dzięki pieniądzom wydanym na wirtualne koszyki z zakupami, wydarzy się coś ważniejszego – czyjeś Święta będą dobrym i spokojnym czasem. Co też bardzo istotne, przed dokonaniem płatności należy wybrać konkretny Bank Żywności, do którego mają zostać przekazane środki. Tym samym można pomóc lokalnej społeczności, sąsiadom, potrzebującym, którzy być może mieszkają przy naszej ulicy. – dodaje Marek Borowski.
Od kilku lat partnerem Świątecznej Zbiórki jest McCormick Polska, właściciel marki Kamis. – W okresie Bożego Narodzenia jedzenie i potrawy nabierają szczególnego znaczenia. Nie tylko są wyrazem tradycji i naszych zwyczajów, ale mają też wymiar symboliczny, a zapełniony stół wigilijny to ważny znak wyjątkowości tego czasu, pełnego ciepłej, rodzinnej atmosfery. Dlatego bardzo się cieszymy, że w tym tak trudnym dla nas wszystkich roku wspieramy akcję, która pomoże osobom potrzebującym spędzić godne i prawdziwe, domowe Święta – mówi Łukasz Śliwiński, CEE Marketing Director w McCormick Polska.
Zbiórce towarzyszy kampania promocyjna w social mediach, której elementem jest spot reklamowy, przygotowany przez agencję Kalicińscy: https://youtu.be/RZVjJJOR2h0. Akcję będą wspierać wolontariusze z całej Polski, którzy choć z powodu pandemii nie mogą osobiście wziąć udziału w wydarzeniu, to zaangażują się w e-wolontariat − zachęcając do zakupów w sklepie online: www.zbiorkazywnosci.pl
Tegoroczna edycja Świątecznej Zbiórki Żywności w formie stacjonarnej odbędzie się w dniach 23-28 listopada 2020 roku w ponad 2 tys. sklepów w 537 miejscowościach, w sieciach: Auchan, Biedronka, Carrefour, Gama, Groszek, Kaufland, Lewiatan, Lidl, Netto, Stokrotka i Tesco.
Pełna lista sklepów dostępna jest tutaj: bit.ly/35K8LY7